Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Spreid je leermomenten in de tijd, herhaal regelmatig.

Door je hersenen steeds te trainen op het ophalen van informatie uit je langetermijngeheugen, versterk je de verbinding tussen de neuronen in je hersenen, waardoor je makkelijker informatie uit je langetermijngeheugen kan halen (zie vergeetcurve). Dit kun je doen door bijvoorbeeld het maken van oefenvragen (toetsvragen, quizvragen) van leerstof van de afgelopen weken (zie retrieval practice).

Door het afwisselen van onderwerpen en type oefenvragen daarover (zie interleaving), blijft de leerstof vervolgens nog beter hangen.

Het heeft dan ook weinig zin om lang achter elkaar te leren: je geheugen kan maar een beperkte hoeveelheid informatie achter elkaar aan. Als je probeert meer dan dat te leren, worden er ook weer dingen vergeten. Het is te vergelijken met de opslag van je telefoon die vol raakt en waar ruimte moet worden gemaakt (zie Cognitive Load Theory). Daarnaast vergeet je nieuwe informatie ook weer snel. Door regelmatig kort te leren en herhalen, verdeeld over verschillende dagen, vergeet je de leerstof steeds minder snel. Om dit goed te doen is het belangrijk om een duidelijke planning te maken: plan je leren en vraag daarbij eventueel hulp van je docent of ouders.

Een tekst opnieuw lezen is niet jezelf testen: doordat je bij het opnieuw lezen van de tekst dingen herkent, heb je het gevoel er beter in te worden. In werkelijkheid gaat het puur om herkenning en draagt het vrijwel niet bij aan het onthouden ervan: er is een grote kans dat je het niet beter uit je hoofd kunt opschrijven. Je houd jezelf dan dus eigenlijk voor de gek (zie Illusion of Fluency).

 

Poster

Bronnen:
https://www.vernieuwenderwijs.nl/spaced-learning-korte-tijd-heel-leren/ 

http://www.learningscientists.org/

Benjamin, A. S., & Tullis, J. (2010). What makes distributed practice effective? Cognitive Psychology, 61, 228-247.

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learning with effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58.

Roediger, H. L., & Pyc, M. A. (2012). Inexpensive techniques to improve education: Applying cognitive psychology to enhance educational practice. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 1(4), 242-248.