Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Metacognitie is de kennis over de eigen kennis of vaardigheden. 

Metacognitieve strategieën zijn de tools om over het leerproces te praten en er inzicht in te krijgen. Het gaat dan vooral om strategieën om het leren aan te pakken (oriënteren, plannen) te monitoren (proces bewaken, bijsturen) of te evalueren (diagnosticeren, toetsen, reflecteren). Er zijn verschillende metacognitieve strategieën (Clarke, 2016):

  • Concentreren
  • Niet opgeven
  • Samenwerken (coöperatief)
  • Nieuwsgierig zijn
  • Proberen
  • Je fantasie gebruiken
  • Jezelf blijven verbeteren
  • Genieten van het leren

De hierboven omschreven metacognitieve strategieën spelen, naast cognitieve strategieën en motivationele strategieën, een sterke rol bij zelfregulatie.

Bronnen

Clarke, S. Leren zichtbaar maken met formatieve assessment, 2016, Uitgeverij Bazalt i.s.m. HCO en RPCZ, , ISBN 978 94 6118 223 4, 196 blz., Hardcover op A4-formaat, € 59,-