Generic filters
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in excerpt

Kennis en vaardigheden zijn contextgebonden en dus moeilijk overdraagbaar naar een andere context.

Uit onderzoek blijkt dat het ophalen van informatie uit het langetermijngeheugen wordt beïnvloed door de context waarin de leerling zich bevindt. We maken namelijk bij het leren contextgebonden schema’s van kennis en vaardigheden aan in ons langetermijngeheugen. Deze schema’s worden aangesproken op het moment dat we binnen diezelfde context iets moeten ondernemen. Onder context vallen alle karakteristieken van een uitleg, toets of item. Worden de omstandigheden anders, dan blijven de kennis en vaardigheden (deels) achter: deze zijn dus lastiger op te halen in een andere context. Dit maakt dat een leerling een bepaalde formule bij Wiskunde goed kan oplossen, maar met diezelfde formule moeite heeft bij Natuurkunde. Hoe complexer iets is, hoe moeilijker de transfer. 

Leerlingen hebben ondersteuning nodig bij het overdragen van die kennis en vaardigheden. Dit kan bijvoorbeeld door hen de overeenkomsten tussen verschillende onderwerpen en vaardigheden duidelijk te maken door de informatie contextrijk te maken. Ook kan dit door doelbewust te oefenen met het toepassen van kennis en vaardigheden. Zo komen de leerlingen los van de context van het geleerde materiaal. Laat de leerlingen bijvoorbeeld nadenken over in welke welke situaties de kennis/vaardigheid allemaal van pas komt.

Bronnen

American Psychological Association, Coalition for Psychology in Schools and Education. (2015). Top 20 principles from psychology for preK–12 teaching and learning. Geraadpleegd via http://www.apa.org/ed/schools/cpse/top-twenty-principles.pdf

Smith, S. M., Glenberg, A., & Bjork, R. A. (1978). Environmental context and human memory. Memory & Cognition, 6(4), 342-35.

https://www.vernieuwenderwijs.nl/deliberate-practice-over-het-belang-van-context-bij-vaardigheden/

Klik om te vergroten.